Wednesday, June 6, 2012

Sang sahidah pertama dalam Islam

Sumayyah binti Khayyath adalah  budak Abu Hudzaifah bin AL-Mughirah.Abu Hudzaifah sangatlah sayang kepada Sumayyah bahkan ia rela memerdekakan Sumayyah.karena sayang Abu hudzaifah menikahkannya dengan yasir,sahabat yang meminta perlindungan kepada bani Makhzum.Dan dianugrahi anak laki laki yang bernama Ammar,betapa sangat bahagianya Sumayyah.

Setelah Ammar dewasa,Ammar mendengar agama baru yang dibawa oleh Rasulullah.Tanpa ragu Ammar menemui Rasulullah,Ammar menyatakan diri masuk islam, "Ya Nabi,aku bersaksi tiada tuhan selain Allah dan engkau adalah utusan Allah." Kabar bahagia itu segera ia sampaikan kepada ibunya, Sumayyah.

Sumayyah sangat tertarik mendengar penjelasan dari Ammar. Serta merta ia mengatakan, "Ammar, ajaklah Ibu menemui Rasululllah." Dengan penuh bahagia Ammar menjawab, "Akan aku antarkan Ibu menemui Rasulullah sekarang juga." Lalu Ammar bergegas mengantarkan ibunya menemui Rasulullah dan menjadi orang ketujuh yang pertama kali masuk Islam.

Setelah Sumayyah masuk Islam, suaminya pun ikut masuk dan tersebarlah kabar bahwa keluarga Sumayyah telah masuk Islam. Abu jahal saat mendengar kabar itu ia langsung menuju ke rumah Sumayyah. Abu jahal bertanya "apakah benar kau telah masuk Islam".Sumayyah mejawab dengan tegas, "benar aku telah masuk Islam"

Lalu Abu jahal marah dan menyiksa Sumayyah. Abu jahal menyeret Sumayyah ke padang pasir yang panas. Abu jahal berkata,"Jika kamu mau meninggalkan agama Muhammad, maka aku akan membebaskanmu! Aku akan memuliakan kedudukanmu! Aku akan memberi harta yang berlimpah untukmu!" Dengan tabah Sumayyah menjawab, "Tidak, sungguh tidak akan pernah aku meninggalkan ajaran Muhammad."

Abu jahal semakin marah, Sumayyah dikubur didalam pasir yang panas dan dicambuk perutnya ditimpa oleh batu besar. Sumayyah merasakan sakit yang amat sangat. Namun ia tidak merintih atau mengeluh.

Saat rasulullah mendengar Sumayyah sedang di siksa beliau datang ia bersedih melihat keadaan Sumayyah. Nabi Muhammad menengadahkan tangannya ke langit dan berseru, "Bersabarlah, berbahagialah wahai keluarga Yasir, karena sesungguhnya kalian telah dijanjikan untuk masuk surga."

Sumayyah semakin kuat keimanannya. Abu jahal semakin marah. Sumayyah berkata,"Aku tidak gentar menerima siksaan apa pun karena Rasulullah telah menjanjikan surga untukku".Abu jahal mengambil tombaknya dan berkata, "Tinggalkan ajaran Muhammad Atau kubunuh".Sumayyah menjawab, "Demi Allah, tidak!" itulah jawaban terakhir Sumayyah. Abu jahal membunuh Sumayyah, setelah membunuh Sumayyah ia juga membunuh suaminya dan anak Sumayyah.


Kaum Muslimin berduka, mereka kehilangan wanita hebat yang menjadi Syahidah pertama dalam Islam

1 comment: